Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3
im. dr. Henryka Jordana

Komunikacja alternatywna

Głównym celem prowadzenia zajęć w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej jest budowanie systemu komunikacji językowej użytkownika AAC. Wykorzystując zasoby Pracowni Komunikacji Alternatywnej AAC - logopedzi,nauczyciele i pracownicy w naszej placówce we współpracy z rodziną, umożliwiają wdrożenie systemu u ucznia z ograniczeniem lub brakiem mowy. Końcowym efektem pracy jest opanowanie przez naszego ucznia umiejętności porozumiewania się w najpełniejszy dla niego sposób.

Podczas zajęć budujących system komunikacji językowej uczeń zdobywa umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania pojęć : " ja", "ty",
  • naśladownictwa,
  • komunikacji intencjonalnej "zauważ mnie",
  • pojawienia się lub polepszenia się kontaktu wzrokowego - wspólnego pola uwagi,
  • używania, różnicowania gestu " Pokaż co chcesz",
  • wyrażania próśb i żądań " Tu i teraz",
  • celowego wskazywania wzrokiem,
  • zwracania uwagi na otaczający świat,
  • koncentracji uwagi na bodźcu i rozwijaniu percepcji wzrokowej,
  • zapamiętywania i wyrabiania pamięci wzrokowo - ruchowej,
  • powiększania zasobu pojęć,
  • naśladowania wokalizacji i poprawy mówienia,

Opanowanie w/w umiejętności pozwoli uczniowi:

  • inicjować komunikację,
  • powiększyć zasób słownictwa, symboli,
  • przekazywać informacje, wyrażać potrzeby, emocje, myśli,
  • lepiej rozumieć mowę,
  • zadawać pytania i odpowiadać na nie, używać zwrotów konwersacyjnych,
  • być bardziej samodzielnym, dokonywać wyborów,
  • skutecznie i bezkonfliktowo rozwiązywać problemy,
  • uczestniczyć w życiu publicznym,
  • zwiększyć własną samoocenę, osiągając poczucie:
  • " Porozumiewam się, choć nie mówię ,lub:  bo umiem mówić!"