O nas
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 3 im. Dr Henryka Jordana "Jordanówka" w Łodzi jest placówką z tradycjami i doświadczeniem w zakresie edukacji i rewalidacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, z niepełnosprawnością sprzężoną, oraz autyzmem.
W skład Ośrodka wchodzą:
- Oddział Przedszkolny
- Szkoła Podstawowa
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy
- Zespoły Rewalidacyjno - Wychowawcze
- Internat
Przy Ośrodku działa również Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ)
Do Ośrodka przyjmujemy uczniów z Łodzi jak i spoza miasta.
Każdego dnia prowadzimy zajęcia dydaktyczne i rewalidacyjne. Nauczyciele pracujący w Ośrodku na co dzień wspierają uczniów i ich opiekunów w działalności dydaktycznej, terapeutycznej i wychowawczej. Głównym celem codziennej pracy jest przygotowanie uczniów (na miarę ich możliwości) do samodzielnego funkcjonowania, a w wielu przypadkach do możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych.
Celem nadrzędnym podejmowanych działań w naszej placówce jest jak najlepsze przygotowanie podopiecznych do życia w społeczeństwie, rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja a także w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości, aby:
- mógł porozumiewać się z najbliższym otoczeniem w najpełniejszy sposób werbalnie lub pozawerbalnie;
- zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych;
- był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie sprawczości;
- mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej społeczności.
Praca edukacyjna w naszej placówce opiera się na założeniach:
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z uczniem, jako warunek efektywnej pracy oraz jako warunek dobrego startu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
- diagnoza umiejętności i wiadomości dziecka podstawą opracowania indywidualnego programu edukacyjnego dla każdego ucznia.
- wczesne podjęcie oddziaływań rehabilitacyjnych szansą na optymalizację rozwoju ucznia.
- sprawność ruchowa, rozwój umysłowy i dojrzałość społeczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną może ulegać poprawie w wyniku oddziaływań uwzględniających czynniki indywidualne i społeczne.
Oddziaływanie edukacyjne to długotrwały proces kształcenia wymagający częstego powtarzania, podsumowywania, systematyzowania wiadomości oraz kształtowania i doskonalenia oraz ćwiczenia nabytych umiejętności.
Nawet niewielkie postępy ucznia wzmacniane są pozytywnie, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
W czasie realizacji zajęć z uczniem, nauczyciel przestrzega zasad ortodydaktyki: gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą, dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości, potrzeb oraz warunków środowiskowych (indywidualizacja wymagań), aktywności i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania – uczenia się, wszechstronnej poglądowości i przykładu, zintegrowania oddziaływań (współdziałanie specjalistów), trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania z nich i dalsze ich doskonalenie.
Każdy uczeń posiada swoiste uzdolnienia i braki, własne tempo i rytm rozwoju, swoiste uzdolnienia i ograniczenia. Na swój sposób rozwija się i ma osiągnięcia.
Nie można przewidywać czy nawet oczekiwać konkretnych osiągnięć w określonym czasie (np. 1 półrocze). Można jedynie określać kierunki, w jakich uczeń będzie się rozwijać, starać się wspierać go na tej drodze i podążać za nim aktywnie.
Wszystkie zajęcia prowadzone są przez odpowiednio przygotowanych specjalistów i terapeutów, systematycznie podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe.
Szkoła dostosowana jest do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową. Pomimo usytuowania w centrum miasta szkoła otoczona jest ciszą i zielenią.
Organ prowadzący: Miasto Łódź
Nadzór pedagogiczny sprawuje: Kuratorium Oświaty w Łodzi