Komunikacja alternatywna
Głównym celem prowadzenia zajęć w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej jest budowanie systemu komunikacji językowej użytkownika AAC. Wykorzystując zasoby Pracowni Komunikacji Alternatywnej AAC - logopedzi,nauczyciele i pracownicy w naszej placówce we współpracy z rodziną, umożliwiają wdrożenie systemu u ucznia z ograniczeniem lub brakiem mowy. Końcowym efektem pracy jest opanowanie przez naszego ucznia umiejętności porozumiewania się w najpełniejszy dla niego sposób.
Podczas zajęć budujących system komunikacji językowej uczeń zdobywa umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania pojęć : " ja", "ty",
- naśladownictwa,
- komunikacji intencjonalnej "zauważ mnie",
- pojawienia się lub polepszenia się kontaktu wzrokowego - wspólnego pola uwagi,
- używania, różnicowania gestu " Pokaż co chcesz",
- wyrażania próśb i żądań " Tu i teraz",
- celowego wskazywania wzrokiem,
- zwracania uwagi na otaczający świat,
- koncentracji uwagi na bodźcu i rozwijaniu percepcji wzrokowej,
- zapamiętywania i wyrabiania pamięci wzrokowo - ruchowej,
- powiększania zasobu pojęć,
- naśladowania wokalizacji i poprawy mówienia,
Opanowanie w/w umiejętności pozwoli uczniowi:
- inicjować komunikację,
- powiększyć zasób słownictwa, symboli,
- przekazywać informacje, wyrażać potrzeby, emocje, myśli,
- lepiej rozumieć mowę,
- zadawać pytania i odpowiadać na nie, używać zwrotów konwersacyjnych,
- być bardziej samodzielnym, dokonywać wyborów,
- skutecznie i bezkonfliktowo rozwiązywać problemy,
- uczestniczyć w życiu publicznym,
- zwiększyć własną samoocenę, osiągając poczucie:
- " Porozumiewam się, choć nie mówię ,lub: bo umiem mówić!"